Siirry sisältöön

Menetelmä

Koulu kaikilla aisteilla

Uteliaisuus

Lähdetään tutkimaan kouluympäristöä uudessa valossa. Tässä vaiheessa pyritään tunnistamaan kouluympäristöstä haasteita, joihin halutaan etsiä parempia ratkaisuja. Jakaudutaan pienryhmiin, joissa voi olla mukana oppilaita eri luokilta ja eri toimijoita koululta. Tarkoituksena on tutkia kouluympäristöä kaikilla aisteilla ja kerätä tietoa tuloksista. Ryhmien kesken jaetaan tutkittavat tilat, joihin tiimit jakautuvat.

Haista, maista, kuuntele, näe ja tunne! Mitä huomaat? Huomiota tehdään tutkittavasta tilasta. Merkitään huonosti toimivat asiat miinusmerkkisillä (punaisilla) tarralapulla ja hyvin toimivat asiat plusmerkkisillä (vihreillä) tarralapuilla suoraan niihin paikkoihin, joihin havainnot liittyvät. Tulokset kerrotaan koko ryhmälle. Harjoitus auttaa avaamaan aistit. Se myös tuottaa tietoa, jonka pohjalta mietitään, mitä kohdetta lähdetään yhdessä kehittämään eteenpäin.

Tutkimisen avuksi voidaan ottaa myös tallennusvälineitä, kuten kamera, videokamera, äänentallennin ja luonnosvihko.