Menetelmä
Missä mennään?
Testaus
Kun prototyyppi on valmis, on hyvä hetki miettiä, missä mennään. Kukin voi omassa mielessään miettiä, kuinka valmiina tai onnistuneena suunnittelemaansa tuotetta tällä hetkellä pitää. Missä mennään? -kysely toteutetaan esimerkiksi piirtämällä luokan lattialle kuvitteellinen jana, jonka ääripäiksi nimetään eri olotiloja tai vaikka LÄHTÖ ja MAALI. Oppilaat voivat asettua janalle siihen kohtaan, missä tuntevat olevansa matkalla. Samanlainen jana voidaan piirtää myös taululle, jonne oppilaat käyvät piirtämässä merkin ilmentämään kohtaa, jossa oma työskentely parhaillaan on. Missä mennään -kysely on hyvä toteuttaa myös kesken prosessin, jolloin opettaja saa tietoa siitä, kuinka kauan oppilaat kokevat tarvitsevansa työskentelyyn vielä aikaa.
Toinen suosittu itsearvioinnin esimerkki on laiva, jonka miljööseen oppilaat voivat sijoittaa itsensä. Tällöin omaa tunnetilaakin pääsee ilmaisemaan, kun vaihtoehtoina on esimerkiksi veteen tippuminen, huippukannella oleilu, pohjakerroksessa majailu, pelastusveneessä oleminen tai vaikka merikapteenina toimiminen. Itsearviointi sopii hyvin oppilaslähtöiseen muotoilukasvatukseen.