Siirry sisältöön

Kukkajoki

Luokka-aste: kaikki
Länkipohjan koulu, Jämsä
Opettaja Heli Aaltonen

Kesto: marras-toukokuu
Oppiaineet: kaikki

Jämsän Länkipohjan koululla toteutunut monialainen oppimiskokonaisuus Kukkajoki otti mukaan koko koulun. Vihreä kunta kartoitti koulun pihalla liikkumista syksyllä 2017 ja talvella 2018. Kartoituksen innoittamana koulun pihan haluttiin tarjoavan enemmän kannustusta liikkumiseen.

Koulun Vihreän kunta (Vihreä lippu-raati ja oppilaskunta, joka koostuu 0-6 luokkien edustajista, koulun siistijästä, ryhmäperhepäiväkodin lastenhoitajasta ja luokanopettajasta) ja liikunta-agentit lähtivät pohtimaan, miten saisimme koulun asfalttipihasta enemmän liikkumista innostavan ja palvelevan pihan. Yhteinen aloitus tehtiin Villit ideat menetelmällä, jolla kartoitettiin, minkälaisia liikkumiseen kannustavia ideoita yhteisen mietinnän tuloksena syntyy.

Oppilaat kertovat paikallislehden sivuilla projektista: “Meidän koulussa oli tällä viikolla suunnittelukilpailu. Tehtävänä oli suunnitella välituntiliikkumista lisäävä pihamaalaus. Valmiit työt pistettiin seinälle ja sitten äänestettiin kolme parasta Testataan ekaksi ja sitten ne maalataan huhti-toukokuussa.”

Ideoinnin lisäksi pihaa lähestyttiin uteliaasti jalkautumalla tutkimaan koulun pihaa välitunneilla. Näin kartoitettiin liikkujia ja sitä mitä pihan eri osa-alueilla tehtiin. Pihaa tutkittiin kaikilla aisteilla ja sen käyttäjiä haastateltiin. Kerätty tieto ja havainnot antoivat evästä ideointiin. Syntyi idea liikuttavasta ja välituntiliikkumista lisäävästä pihamaalauksesta. Asfalttimaalaus haluttiin toteuttaa oppilaslähtöisesti ja yhdessä oppilaiden kanssa suunnitellen. Suunnittelun tueksi päätettiin toteuttaa kaikille avoin suunnittelukilpailu.

Suunnittelukilpailun sato oli runsas. Kilpailun avulla saatiin kokoon useita hyviä ideoita ja ehdotuksia pihamaalaukselle. Kilpailun voittaja ratkesi äänestämällä. Parhaiden ehdotusten joukkoon pääsivät Kukkajoki, joka kiipesi ensimmäiselle sijalle, toisella sijalla oli Hyppymaa ja jaetulle kolmannelle sijalle kipusivat Twister ja Nooan työ.

Ehdotukset olivat värikkäitä ja sisälsivät ajatuksen pelillisyydestä ja leikittävyydestä. Kilpailuehdotuksiin tutustuminen ja äänestys sitoutti toimintaan koko koulun ja kertoi hankkeesta laajasti. Jokainen sai vaikuttaa päätökseen antamalla oman äänensä valitsemalleen työlle.

Paikallislehti kertoi Kukkajoen tarinaa otsikolla Talkoilla taidetta pihaan: ”Länkipohjan kaltainen yhteisö tarjoaa uskomattomia mahdollisuuksia tehdä asioita yhdessä.”

Äänestystä seurasi odottelua ja pihan siistimistä. Kun kaikki oli valmista, ideaa päästiin testaamaan. Testaus tehtiin katuliiduilla ennen varsinaista maalausta. Katuliitujen avulla voitiin varmistaa sopiva paikka ja mittasuhteet. Toteutus tehtiin talkootyönä maalaten suunnitelman ja testauksen pohjalta. Oriveden maalauspalvelun Matti ja Anna maalasivat Kukkajoen rajat.

Talkoot toivat yhteen koko kouluyhteisön, kun joukko koulun oppilaita, henkilökuntaa ja oppilaiden vanhempia kokoontuivat työskentelemään pihalle. Maalauksen lisäksi Kukkajoki-talkoissa haravoitiin nurmikoita, kitkettiin perennapenkkejä ja puhdistettiin koulun oman laavun ympäristöä.

Kukkajoki ohjaa nyt leikkejä ja kulkua Länkipohjan koulun pihassa. Yhteisestä pihasta voi nauttia ja pihamaalaus kannustaa leikkiin ja liikkeeseen. Kukkajoki ohjaa kulkua pihassa johdattaen esimerkiksi päiväkotilaiset jokea pitkin aidatulle leikkialueelle. Kukkajoella voi leikkiä ainakin seuraavia leikkejä: Tervapata, Polttopallo, Seuraa johtajaa, Ankka, ankka, hanhi-leikkiä ja Vaihtoleikkiä.

Uteliaisuus

Pihaa lähestyttiin uteliaasti jalkautumalla tutkimaan koulun pihaa välitunneilla.

Ongelma

Koulun pihan haluttiin tarjoavan enemmän kannustusta liikkumiseen.

Empatia

Pihaa tutkittiin kaikilla aisteilla ja sen käyttäjiä haastateltiin.

Ideointi

Yhteinen aloitus tehtiin Villit ideat menetelmällä. Syntyi idea liikuttavasta ja välituntiliikkumista lisäävästä pihamaalauksesta. Suunnittelun tueksi päätettiin toteuttaa kaikille avoin suunnittelukilpailu, jolla saatiin kokoon runsaasti ideoita.

Luonnostelu

Suunnittelukilpailua varten luonnosteltiin runsas määrä ehdotuksia, jotka olivat värikkäitä ja sisälsivät ajatuksen pelillisyydestä ja leikittävyydestä.

Testaus

Testaus tehtiin katuliiduilla ennen varsinaista maalausta.

Jatkokehittely

Katuliitujen avulla voitiin varmistaa sopiva paikka ja mittasuhteet.

Lanseeraus

Paikallislehti kertoi Kukkajoen tarinaa otsikolla Talkoilla taidetta pihaan: ”Länkipohjan kaltainen yhteisö tarjoaa uskomattomia mahdollisuuksia tehdä asioita yhdessä.” Kukkajoki ohjaa nyt leikkejä ja kulkua Länkipohjan koulun pihassa. Yhteisestä pihasta voivat nauttia kaikki.