Siirry sisältöön

Vaakunoista ja sinettisormuksista tageihin

Vasaramäen koulu, Turku, Annina Stenvall
Oppimiskokonaisuuden nimi: ”Vaakunoista ja sinettisormuksista tageihin; kohti omaa symbolia ja tuotemerkkiä”

​Kuudesluokkalaiset tutkivat ajan ilmiöitä minimalismia ja konmaritusta sekä toisessa ääripäässä hamstraamista. Samalla mietittiin ihmisen tarvetta omistaa ja merkitä omaisuus. Ja miksi omien kätten töitä ei koululaiset enää arvosta vaan ne päätyvät usein roskiin. Auttaisiko oma tuotemerkki asiaa? Voisiko huolellinen muotoilu lisätä arvostusta?

Luokka-aste: alakoulu, 6.luokka​
Kesto: minimissään 7 x 2h, hitaimmilla meni 9 x 2h
Oppiaineet: kuvataide, yhteiskuntaoppi, TVT, historia, yrittäjyyskasvatus
Kukin oppituntikokonaisuus kesti 2h:
oppitunti: Aloitimme keskustelemalla esineisiin ja niiden omistamiseen liittyvistä ilmiöistä. Oppilaat saivat kertoa ajatuksiaan omista kuvataidetöistä, käsityön tuotoksista, niiden arvostuksesta ja säilyttämisestä kotona. Mietimme miksi enää harva säilyttää töitä ja voisiko arvostusta lisätä.
Matkasimme ajassa taaksepäin, ja pohdimme kuinka ennen tarve-esineitä ja vähäistä omaisuutta arvostettiin aivan toisella tavalla. Tutustuimme heraldiikkaan ja oppilaat suunnittelivat ja piirsivät oman perheen vaakunan heraldiikan sääntöjä noudattaen:
* heraldiset värit
* kilven jako
* kuvion aihe ja koko
oppitunti: Sinettisormus
Tutkimme kuvia oikeista sormuksista ja opiskelimme niiden historiaa. Oppilaat luonnostelivat pelkistetyn kuvion, joka piirrettiin tylpällä kynällä PressPrint -levyn pintaan. Levy oli leikattu pyöreäksi (halkaisija 9cm) ja sen taustaan liimattiin pahvirengas, jotta kokonaisuus muistuttaisi isoa sormusta. Levyä käytettiin myös sinetin painamiseen paperille, jolloin se siveltiin kultaisella akryylivärillä.
oppitunti: Name graffiti art
Keskustelussa edettiin toisenlaiseen suuntaan, ja mietittiin graffitien ja tagien tarvetta. Puhuimme laittomasta ja laillisesta seinämaalausten tekemisestä, töhryistä ja taiteesta. Oppilaat toteuttivat oman nimensä tai nimimerkkinsä akryyliväreillä paperille. Apuna käytettiin erilaisia graffitiaakkosia ja taustalle maalattiin pala seinää tai jotakin muuta graffitin taustaksi sopivaa pintaa.
oppitunti: Oma logo
Pohdittiin omaa tuotetta ja tuotemerkkiä. Palasimme ajatuksissamme yrityskylään, ja mietimme, millainen tuote olisi mahdollisesti kyseessä. Omasta logosta luonnosteltiin ensin lyijykynällä kolme erilaista versiota, ja niistä valittiin muiden oppilaiden kanssa toimivin. Valittu logo piirrettiin tusseilla 10cmx10cm kokoiselle paperille.
oppitunti: Oma logo tuotteena
Jos oma yritys valmistaisi tuotelahjoja/mainostuotteita, miltä näyttäisi oma logo kolmiulotteisena. Prototyyppi tehtiin muovailuvahasta, jotta Tinkercad -suunnittelu olisi helpompaa, ja myös sitä ohjaava opettaja ymmärtäisi, mitä oppilas on ajatellut.
Oppitunti: Tinkercad
Omien tunnusten luominen, sovelluksen käyttäminen tabletilla, oman logon 3D -suunnittelu ohjelmalla sekä suunnitelman lähettäminen opettajan sähköpostiin.
oppitunti: 3D-tulostin
Oppilaiden logot/esineet printataan 3D -tulostimella opettajan toimesta. Oppilaat saavat seurata touhua ja puhdistaa valmiit printit ylimääräisestä ”langasta”
Annina Stenvall